Hoe pak je nu een succesvol interieurproject aan?

Kantoor inrichten? Dat pak je zo aan.

Als ontwerper kijk je naar de marketingstrategie van een bedrijf, de uitstraling die het bedrijf voorstaat. Het interieur geeft ook de eerste indruk aan de bezoeker. Er gebeurt daarbij meer dan de meeste mensen vermoeden. In ons team werkt een omgevingspsycholoog en ontwerpers samen om alle aspecten te kunnen voorzien, vooraf! En juist over het aanpakken van een succesvol interieurproject gaat dit artikel over. Tenslotte, wil je vooraf weten waar je aan toe bent, wat de beste oplossing is en de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, dan is een gedegen onafhankelijk ontwerp belangrijk.

Stap 1.

Daarom zorg ik altijd voor een duidelijk plan met als eerste stap, meerdere overleggen met de betrokkenen. Hierbij betrek ik medewerkers en de afdelingen facility en marketing. Hoe groter de verandering hoe belangrijker deze stap. Bijvoorbeeld, indien een bedrijf over wil gaan naar HNW (Het Nieuwe Werken) dan is deze stap onontbeerlijk. Naast het in kaart brengen van wensen kijk ik ook naar de bedrijfsprocessen, deze moeten ook ondersteund kunnen worden. Loop-, werkafstanden en bevordering van samenwerking wordt steeds belangrijker voor een kantoorruimte. Werken kun je overal, zeker met de opkomst van Cloud IT.

Medewerkers en klanten! komen naar kantoor om te kunnen samenwerken, ontmoeten en overleggen. Deze functies moet het nieuwe kantoor ook goed kunnen ondersteunen.

Naast de bedrijfsprocessen, de functies, is ook de uitstraling van belang. Tenslotte representeert het kantoorinterieur, ontvangstruimte of presentatieruimte dé huisstijl van het bedrijf. Zelfs meer dan het visitekaartje of briefpapier. De bezoeker en medewerkers bevinden zich in de ruimte dat -of je het wilt of niet- voor een beleving zorgt. Zorg er dan ook voor dat deze beleving goed aansluit bij de marketingboodschap. Hoe wil je als bedrijf overkomen?

Daarnaast wordt gekeken naar onderhoud en duurzaamheid. Een steeds belangrijker onderdeel op de agenda van veel bedrijven.

Stap 2.

Uitwerken input vanuit verschillende kanten in een conceptontwerp.

Als onafhankelijke ontwerper ben je niet gebonden aan een merk of interieurbouwer hierdoor maak ik een ontwerp dat past bij het bedrijf en bij het budget. Dit ontwerp wordt ook besproken met de betrokkenen en daarna eventueel aangepast. Betrokkenheid van de medewerkers en eventueel klanten is een van de belangrijke succesfactoren bij implementatie.

Stap 3

Indien er een goedgekeurd conceptontwerp ligt wordt het ontwerp in detail uitgewerkt zodat offertes aangevraagd kunnen worden bij interieurbouwer, projectinrichters of gespecialiseerde bedrijven. Dit gaat op een open en eerlijke manier. Doormiddel van een RFP (Request For Proposal) worden verschillende offertes aangevraagd die goed te vergelijken zijn. Hierdoor kan de leverancier een goed voorstel doen en heeft u de beste prijs/kwaliteit verhouding.

De leverancier kan een goede offerte maken omdat u precies weet wat u wilt.

Stap 4

Aan de hand van de offertes wordt een eerste keus gemaakt voor een partij. Details worden besproken en indien alle partijen een goede overeenstemming heeft, wordt de opdracht gegund.

Als ontwerper/architect blijf ik daarbij betrokken als controleur of projectleider of alles geleverd wordt conform de afspraken.

Het resultaat is een beleving in uw kantoor dat de bedrijfsprocessen ondersteunt, samenwerking stimuleert en zorgt voor een passende marketingboodschap met de meeste impact.

Neem voor een vrijblijvend gesprek eens contact op.

Pin It

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *