Mensen associëren luxe inrichting met een goede kwaliteit eten

door een goed gekozen restaurant interieur smaakt je eten beter

Je bedoelt zeker dat door een goede kok je eten beter gaat smaken? Nee. Eten gaat echt beter smaken als je interieur goed gekozen is. Dit heeft alles te maken met verwachtingen van de klant.

Johny’s snackparadijs

Stel, jij loopt over straat en je hebt zin om wat te eten. Je draait de hoek om en ziet een eettentje. Boven de deur hangt een groot geel-rood-groen verlicht bord met daarop ‘Johny’s snackparadijs’. Buiten staan op een terras van goedkope tegels een paar plastic stoeltjes rondom een rond tafeltje. Eenmaal binnen stinkt het naar frituurvet en ziet het interieur er uit als een 13 in een dozijn bedrijfskantine.

Je besluit eens gek te doen: je laat je verrassen door de chef. Je gaat zitten aan een tafeltje en na een tijdje komt het kassameisje met jouw eten: een entrecote met peterselieboter op een bedje van gewokte groenten en verse pasta overgoten met roomsausje en champignons. Wedden dat met dit interieur de entrecote een stuk minder goed smaakt dan in een sjiek restaurant?

Het verhaal klinkt logisch, maar werkt het ook echt zo? Er zijn een aantal experimenten gedaan die dit verhaal ondersteunen.

luxe vs. goedkope koffie

Bertini e.a. (2007) onderzochten hoe de aankleding van een koffiestand de smaak en waargenomen waarde van een kopje koffie beïnvloedt. De ene keer werd de koffie in mooi afgewerkte kristallen kopjes geschonken, geplaatst op een RVS dienblad met mooi geprinte labels, de andere keer boden ze koffie aan in goedkope plastic bekertjes, met slecht handgeschreven labels en zonder het RVS dienblad. De locatie was in beide gevallen buiten een cafetaria. De koffie bleef natuurlijk dezelfde in beide condities.

Je voelt het waarschijnlijk al aankomen: in de ‘luxe’ variant, ten opzichte van de ‘goedkope’ variant, vonden mensen de koffie niet alleen lekkerder, men wilde er ook meer voor betalen en als de onderzoekers de koffie zouden serveren in het cafetaria, zou men deze zeker aanbevelen bij vrienden. In andere woorden: als de ambiance luxer is, ervaren mensen de koffie ook als luxer. Dit is niet alleen interessant voor de beleving van klanten, maar ook voor de kassa van de ondernemer.

ambiance en beoordeling van eten

De positieve invloed van ambiance, sfeer & interieur op de ervaring van eten gaat ook op voor gehele maaltijden. Meiselman e.a. (2000) vonden in hun onderzoek dat dezelfde maaltijden beter werden beoordeeld door gasten in een restaurant setting, dan in de studenten kantine (mensa, rafter) of laboratorium. Belangrijk bij dit onderzoek is dat de deelnemers zelf voor hun maaltijd moesten betalen.

verwachting vooraf

In een onderzoek naar de verwachtingen van mensen, bleek, niet verrassend, dat mensen vooraf al sterke verwachtingen hebben over de kwaliteit van het voedsel. De verwachtingen van voedsel in instituten als ziekenhuizen of het leger zijn het laagst (bijv. Cardello e.a., 1996).

Logisch, als je bedenkt dat dit soort ‘vreetschuren’ vaak niet of nauwelijks zijn aangekleed met basale dingen als tafelkleden, mooi bestek en andere decoratie (Stroebele & De Castro, 2004). Op een zelfde manier beïnvloedt de aankleding van de gevel van een restaurant de verwachtingen van de kwaliteit, prijs en ambiance van een restaurant (Cherulnik, 1991).

wijn & muziek

Het onderzoek van Areni & Kim (1993) ondersteund de gedachte dat ambiance de verkoop stimmuleert. Als er in slijterijen klassieke muziek wordt gedraaid, kiezen mensen duurdere wijnen dan als er top 40 muziek wordt gedraaid. Mensen kiezen als het ware wijn die hoort bij de sfeer die gecreëerd wordt. Heel gek is het niet: in een snackbar bestel je ook geen wijntje en in een luxe restaurant bestel je ook geen patatje mayo (lees ook effecten van muziek in horeca).

interieur bepaalt de verwachting van de klant

De boodschap is duidelijk: de aankleding van een restaurant bepaalt de verwachtingen van klanten. Door eerdere ervaringen, economische afwegingen of bestaande opvattingen, wordt het oordeel van voedsel en koopgedrag beïnvloed (Stroebele & Castro, 2004). Natuurlijk, alle andere factoren, zoals hoe goed de kok is, hoe schoon de keuken is en hoe vriendelijk de bediening is, hebben ook allemaal invloed op hoe goed het eten smaakt. Maar als je al die andere dingen gelijk houdt, dan maakt het interieur het verschil tussen een lekkere en vieze maaltijd.

stem alle factoren op elkaar af voor optimale beleving

Het mooiste is natuurlijk als je alle factoren met elkaar in overeenstemming weet te brengen, zodat de beleving van de klant optimaal wordt. Bell e.a. (1994) vonden dat als je in een restaurant met Italiaanse gerechten de aankleding van het restaurant ook Italiaans maakt, mensen de maaltijden als meer ‘Italiaans’ ervaren (ten opzichte van de neutrale, controle conditie). Bovendien consumeerde de klanten meer toetjes bij de ‘Italiaanse’ sfeer.

Pin It

4 gedachten over “door een goed gekozen restaurant interieur smaakt je eten beter

  1. Pingback: kerstdiner: 10x de omgevingspsychologie van eten

  2. Pingback: 3 Tips voor de juiste inrichting van je restaurant | De Keuken Van 1870 - Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *