gebruik social proof om meer klanten aan te trekken

Meer gasten in jouw restaurant door klanten zichtbaar te maken

Door er voor te zorgen dat je klanten zichtbaar zijn voor voorbijgangers, trek je meer klanten. Mensen kijken namelijk naar wat andere mensen doen. Als ze veel mensen in jouw restaurant zien, geeft dat vertrouwen, waardoor ze sneller geneigd zijn om ook naar binnen te gaan.

mensen zoeken sociaal bewijs

Mensen zijn groepsdieren. Een van de voordelen die dit biedt is dat we andere mensen kunnen gebruiken om er achter te komen wat ‘goed’ of ‘gewenst’ gedrag is in een bepaalde situatie. In de psychologie heet dit sociaal bewijs. ‘Als anderen iets doen, dan moet het wel goed zijn, dus mag ik dat ook.’ Dit effect wordt sterker in situaties waarvan de uitkomst onzeker is.

 

voordeel van sociaal bewijs

In veel gevallen helpt dit sociaal bewijs ons. Bijvoorbeeld als jij nog niet door hebt dat er brand is, maar je ziet wel veel mensen rennen. In dat geval ben je snel geneigd om in ieder geval te gaan kijken wat er aan de hand is en waarschijnlijk zul je ook gaan mee rennen.

 

maak bewust gebruik van sociaal bewijs

Als restauranthouder kun je ook gebruik maken van sociaal bewijs. Veel mensen die ergens willen eten zijn op zoek naar aanwijzingen dat jouw restaurant een goede keuze is. Kort gezegd zoeken ze vertrouwen. Een van de belangrijkste aanwijzing die je ze kunt geven, is de aanwijzing dat andere mensen ook bij jouw restaurant eten. Veel mensen weten niet waar ze willen gaan eten, dus is de uitkomst onzeker. Daardoor is het effect van sociaal bewijs nog sterker.

 

zet gasten bij tafeltjes aan het raam

Dit kun je doen door jouw klanten zichtbaar te maken aan voorbijgangers. Zorg daarom voor tafeltjes aan het raam. Je kunt vervolgens de eerste klanten aan het raam ‘plaatsen’ als zetels geen specifieke voorkeur voor een plek hebben. Als mensen niet het gevoel hebben in een etalage te zitten, vinden ze dit vaak niet erg.

 

een wachtrij is perfect sociaal bewijs

Een extreme vorm van sociaal bewijs is een rij voor jouw restaurant. De impliciete boodschap van een rij is dat jouw restaurant zo wordt gewaardeerd dat het vol zit (sociaal bewijs +1) en dat er zelfs andere mensen zijn die er voor willen wachten (sociaal bewijs +2). Misschien zullen ze niet meteen in de rij aansluiten (ze hebben waarschijnlijk honger), maar het zorgt er wel voor dat jouw restaurant stijgt op het mentale ranglijstje van de voorbijganger.

Pin It

2 gedachten over “Meer gasten in jouw restaurant door klanten zichtbaar te maken

  1. Pingback: Restaurant Design » Met zichtbaarheid trek je meer gasten

  2. Pingback: 10 voorbeelden van sociaal bewijs in de fysieke omgeving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *