Tagarchief: omgevingspsychologie

Hoe ontwerp je een klantvriendelijke ontvangsthal?

Ontvangsthallen zijn er in heel veel soorten en maten. Iedere context is anders, maar in essentie draait het om één ding bij een ontvangsthal: ontvangen worden. Wat is daar belangrijk bij? Volgens mij gaat het er om dat de klant of relatie zo snel mogelijk in contact komt met een medewerker van de organisatie. Hier kun jij als interieurontwerper ook je steentje aan bijdragen. Lees verder

Pin It

Licht gekleurde plafonds lijken hoger. Is daar eigenlijk bewijs voor?

Lichte plafonds zorgen ervoor dat een ruimte groter lijkt. Dat weet iedereen. Toch? Op internet en in veel interieur- en architectenboeken zijn we het hier met zijn allen over eens. Maar is dat ook echt zo? Onderzoek laat zien dat mensen inderdaad lichte plafonds als hoger ervaren. Ook blijken lichte muren het zelfde effect te hebben. Lees verder

Pin It
natuur helpt mensen herstellen van stress

Gebruik planten & natuur in je interieurontwerp

Als ik één ding moest kiezen dat in ieder interieurontwerp op een manier moet terug komen, dan zijn het wel planten en natuur. Binnen de omgevingspsychologie is de positieve invloed van natuur op mensen al vaak aangetoond. De belangrijkste effecten van planten en natuur op mensen zijn:

  • dat ze ons helpen te ontspannen;
  • ze maken ons weerbaarder tegen stress en;
  • ze verbeteren onze stemming. Lees verder
Pin It
Door een omgeving te ontwerpen waar mensen een sterke associatie mee hebben, kun je de normen van die associatie activeren.

Maak slim gebruik van de psychologie van associaties in jouw ontwerp

Mensen associëren fysieke omgeving met bepaald gedrag. In een bibliotheek worden mensen stiller. Door in jouw ontwerp slim gebruik te maken van die associaties, stimuleer je gebruikers van een ruimte om bepaald gedrag te vertonen. Hoe dit werkt, lees je hieronder. Lees verder

Pin It
bedenk goed welk onderdeel jouw interieur uit maakt van het serviceproces tijdens het wachten

verbeter klanttevredenheid met interieur in wachtkamer

Wachttijd is voor klanten niet absoluut. Je kunt de waarneming van de wachttijd beïnvloeden en daarmee de klanttevredenheid. Zorg ervoor dat medewerkers die niet bijdragen aan het serviceproces, niet zichtbaar zijn voor wachtende klanten. Klanten kunnen namelijk niet zien of weten wat deze medewerkers doen. Daarom kan het gemakkelijk overkomen alsof ze niks aan het doen zijn. Dit zorgt ervoor dat het wachtproces als nog vervelender wordt ervaren. Lees verder

Pin It